Skip to content

TAKAFUL Vs. RIBA

October 21, 2010
tags: ,

Beberapa hari minggu lepas, saya dihubungi oleh seorang warga kerja CELCOM. Katanya, mahu memperkenalkan perkhidmatan baru kepada para pengguna CELCOM yang setia. Perkhidmatan baru yang dimaksudkan ialah skim takaful dengan kerjasama CIMB AVIVA.

Beliau meminta kebenaran saya untuk bercerita tentang produk tersebut. lalu saya membenarkan beliau mengambil masa saya, kerana saya faham kerja beliau. Sekitar 15 minit beliau bersembang dengan saya berkenaan dengan skim takaful tersebut. Menakjubkan! Sebab ada orang sudi dengar beliau berceloteh panjang perihal produk tersebut.

Saya cuba memahami manfaat yang beliau cuba sampaikan. Bagi saya, tiada masalah dalam hal tersebut. Cuma yang menjadi persoalan besar di sini apabila beliau bertanya, sama ada saya pengguna kad bank CIMB atau tidak. Lalu saya katakan ya.

Selanjutnya beliau bertanya lagi, sama ada kad yang saya miliki bewarna hijau (CIMB ISLAMIC) atau bewarna merah (CIMB CONVENTIONAL). Lalu saya katakan saya punya bewarna hijau.

Tiba-tiba, beliau maklumkan bahawa untuk menggunakan perkhidmatan ini, saya mesti menggunakan kad merah (CIMB KONVENTIONAL). Setakat ini, CIMB ISLAMIC tidak boleh digunakan.

Menyirap juga bila dengar. Pelik. Perkhidmatan TAKAFUL, tapi cara pembayaran guna KONVENSIONAL.

Saya tidak marahkan beliau secara keseluruhan, sebab saya tahu, beliau juga pekerja biasa. Jika tidak, masa-kan masih sanggup menjadi promoter untuk produk yang celaru dan menghinakan ini.

Ada yang tidak kena dengan keadaan yang baru saya alami ini. Bagaimana aplikasi halal dan haram ini boleh bergabung?

Eksekutif Syariah mereka membenarkan perkara ini berlaku ke?

Siapa kerja CIMB dan CELCOM, sila jawab!!!

No comments yet

Leave a comment