Skip to content

Tanggungjawab Diri

October 20, 2010
tags:

Tanggungjawab terhadap diri harus dihayati sebelum berfikir berkenaan dengan tanggungjawab kepada ummah.

Asasnya ialah menjadi insan beradab. Tetapi maksud adab ini bukannya seperti yang menjadi maksud kebiasaan yang kita fahami, contohnya, jalan tunduk apabila di depan orang tua, berkata lemah lembut, bersalam cium tangan bila dengan orang tua dan sebagainya.

Lebih mendalam dan lebih tepat, maksud adab di sini ialah mengakui bahawa setiap sesuatu mempunyai tempat yang tersendiri, oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk meletakan ia betul pada tempatnya. Konsep ini amat rapat dengan konsep keadilan. Lawan bagi adil ialah zalim.

Ketiadaan atau kehilangan adab ini adalah antara punca utama berlakunya permasalahan umat hari ini. Ia adalah konsep asas, tetapi dilupai. Mungkin kerana ketidak-fahaman terhadapnya atau juga kekeliruan yang sedang dihadapi hampir kebanyakan umat Islam.

Kerana itu, Prof Al-Attas membuat kesimpulan yang konkrit untuk kita sebagai orang awam, benar-benar mengetahui permasalahan umat terlebih dahulu sebelum bertindak menghadapinya. Prof al-Attas mendedahkan bahawa permasalahan yang berlaku kini, seperti kemelut masalah ekonomi, masalah politik umat Islam, masalah sosial dan pelbagai lagi masalah – dan ia bukan sahaja diperingkat negara, tetapi berlaku disetiap peringkat masyarakat, ia sebenarnya bukanlah masalah sebenar. Ia hanya simptom atau gejala akibat daripada permasalahan utama yang disebut beliau sebagai ‘vicious cycle’. Lingkaran ini adalah 3 masalah utama umat Islam hari ini iaitu:

1) Kecelaruan ilmu, lalu melahirkan;

2) Ahli masyarakat yang kehilangan adab, hasilnya lahirlah;

3) Para pemimpin yang tidak layak untuk memimpin

Menurut Prof al-Attas lagi, antara 3  punca yang saling berkaitan dan berterusan berlaku ini, Kecelaruan terhadap ilmu adalah punca kepada 2 lagi permasalahan selepasnya. Ahli masyarakat sudah hilang pedoman dan keliru, di mana mahu meletakkan kedudukan ilmu tafsir berbanding ilmu kejuruteraan. Ahli masyarakat sudah tidak memahami yang mana satu ilmu fardhu ain dna mana satu fardhu kifayah, sampai bila mahu belajar agama, adakah bila masuk universiti maka pendidikan Islam tidak perlu diajar, berlakunya ‘double standard’  antara pengkhususan sains dan teknologi dengan pengkhususan ilmu wahyu dan banyak lagi contoh kekeliruan yang berlaku dalam ahli masyarakat. Kesan daripadanya, lahirlah masyarakat yang hilang adab.

Hilang adab terhadap para ulama’ misalnya, menjadikan ulama’ sebagai tempat rujukan sesetengah perkara, seperti untuk menyelesaikan masalah rukun Islam, tetapi bila soal sains dan teknologi, mereka menganggap tiada apa yang perlu dilakukan oleh mereka (para ulama’) kerana mereka bukan ahli! Ini sungguh dangkal kerana amat jauh berbeza dengan tradisi keilmuan Islam terdahulu yang langsung tidak mengasingkan antara ilmu agama dan sains. Bahkan, sains dan teknologi itu sendiri lahir daripada pencerapan para ulama terhadap al-Quran dan sunnah.

Hilang adab juga dizahirkan kepada alam sekitar. Pembangunan yang sarat dengan falsafah barat, yang bersifat material, menjadi faktor kepada proses pembangunan yang berat sebelah, lalu mengakibatkan bangunan-bangunan menjadi antara penentu utama kepada pembangunan sesebuah negara, berbanding pembangunan jiwa insan yang menekankan aspek kejujuran, amanah, kesabaran, berani, kukuh jati diri dan sebagainya. Indeks-indeks utama yang datang dari Barat pula menjadi kebanggaan dan sebut-sebutan untuk diikuti tanpa menapis dan berusaha membuat indeks dalam lingkungan tersendiri, contohnya penglibatan OIC dalam mengusahakan indeks Pembangunan Insan yang tersendiri. Sudah tentu ia berbeza keputusannya berbanding dengan menggunakan INdeks Pembangunan Insan sedia ada.

Idea ini pernah diutarakan oleh Prof Wan Mohd Nor Wan Daud di dalam karyanya ‘Pembangunan di Malaysia: Ke Arah Satu Kefahaman Yang Baru’.

Saya baru berkongsikan dua contoh semasa dan belum menyentuh kehilangan adab dalam sektor-sektor yang lain, baik diperingkat sebuah keluarga kecil hinggalah keperingkat dalam proses keputusan-keputusan yang dibuat oleh pembuat dasar-dasar negara.

Apabila maslah utama satu dan dua diadun dengan baik, lahirlah para pemimpin yang tidak layak memimpin. Negara jadi huru hara. falsafah Barat yang tandus wahyu menjadi dukungan dan kiblat pedoman. Perkataan ‘islamic’ diwar-warkan seribut mungkin untuk menunjukkan negara sebagai sebuah Negara Islam, sedangkan proses yang dilakukankan tidak tepat dan memerlukan satu ‘post-mortem’ yang jujur dilakukan ke atasnya. Jika tidak, ia amat merugikan semua pihak dan umat Islam seluruhnya, kerana secara berterusan pendidikan sedia ada mengorbankan berjuta-juta hak umat Islam daripada sepatutnya mendapat pendidikan seperti yang Islam kehendaki, kepada ‘terpaksa’ pasrah akibat sifat kemajmukan kaum, walhal kemajmukan kaum bukan satu penghalang jika mereka memahami ketamadunan islam yang lebih majmuk daripada masa kini.

Pemimpin muda harus bersedia dengan ilmu, melebihi bersedia dengan propaganda yang tiada ‘substance’.

Wallahu alam.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: