Skip to content

Comel Melihat Budak Membaca

October 23, 2010

Tempat yang paling saya gemari untuk kunjungi ialah kedai buku. Antara yang utama ialah Kinokuniya dan MPH Bookstore. Sewaktu MPH menawarkan jualan buku beserta diskaun kepada yang mempunyai Member Card, saya pergi mengunjunginya, pada hari Ahad. Selepas beli beberapa buku, saya berehat di tempat rehat yang disediakan khas untuk sesiapa yang menjadi ahli MPH.

Ketika itu, kelihatan seorang bapa beserta 2 orang anaknya, seorang abang dan adik perempuannya sekitar umur 4 dan 2 tahun. Si bapa sedang membaca, begitu juga anak-anaknya yang khusyuk membelek buku-buku cerita bergambar.

Dalam hati saya, begitulah seorang bapa mula menanam minat mereka terhadap ilmu.

Hari minggu membawa keluarga ke kedai buku. Sambil bersantai membaca di samping anak-anak. Sudah tentu ini akan membawa kesan mendalam dijiwa anak-anak tadi, apabila melihat ibubapa mereka ada seorang yang cintakan ilmu.

Tapi perlu berjaga-jaga. Bila bercakap dalam konteks menggalakkan anak-anak cintakan ilmu dan membaca, bukan bermaksud memaksa mereka buat latihan untuk peperiksaan semata-mata.

Buat ibubapa yang muda, tanamkan diri cintakan ilmu, sayangkan ulama dan teruskan menjadikan ia sebagai budaya dalam hidup.

No comments yet

Leave a comment