Skip to content

July 14, 2010

Menjadi satu kepuasan bila dapat berkongsi buah pandangan dengan anak-anak muda, terutama sahabat-sahabat yang masih digelar mahasiswa.

Mereka ini adalah golongan yang dahagakan ilmu dan mempunyai semnagat inkuiri yang bergejolak di hati.

Semangat ini, jika tidak disedari oleh para pendidik (perkataan lain bagi pensyarah), ia amat merugikan.

Ketika makan tengah hari sebentar tadi, saya makan bersama seorang adik, tahun satu pelajar ekonomi UIA.

Sengaja saya membangkitkan isu subjek makroekonomi berkenaan dengan inflasi, ‘growth’ dan pengangguran. Tiga perkara ini sudah sebati dan seolah-olah tidak boleh disentuh! Akibatnya kemiskinan semakin berterusan dan masyarakat terus dilekakan dengan proses sedaya upaya mahu menyelesaikan permasalahan kemiskinan, dengan menggunakan kerangka ekonomi liberal-kapitalis yang berasaskan hutang, riba dan spekulasi!

Satu perkara yang saya bangkitkan ialah perihal bagaimana seseorang pensyarah itu memulakan pengajaran, pada awal semester. Seperti biasa, tentu pensyarah akan berikan sinopsis subjek yang bakal diajar, kemudian termasuk juga buku-buku rujukan sepanjang semester. Tidak lupa juga peraturan-peraturan yang berkaitan dengan kelas yang akan berjalan setiap minggu.

Sebagai contoh, subjek Makroekonomi. Merujuk kepada diri dia dan berdasarkan kepada pengalaman saya suatu ketika dulu. Bila masuk kelas, amat jarang pensyarah yang memberikan gambaran luas (big picture) berkenaan dengan subjek yang bakal diajar (makroekonomi sebagai contoh). Big picture yang dimaksudkan, sebagai contoh ialah peranan pelajar untuk bertindak kritis terhadap subjek tersebut, yang kebanyakan bahannya terdiri daripada teori-teori ekonomi klasik dan moden yang berkiblatkan kerangka sekular.

Apabila ‘big picture’ seumpama ini tidak diberikan, ia sebenarnya adalah tidak adil kepada mahasiswa untuk diberi peluang menilai dengan lebih kritis subjek yang mereka ambil.

Ada beberapa tujuan, mengapa sesiuatu ilmu itu dipelajari, khususnya ilmu pengetahuan yang lahirnya dari Barat.

1) Untuk memahami sesuatu ilmu tersebut.

2) Untuk menilai secara kritis berdasarkan Pandangan Alam Islam

3) Untuk berusaha memberi solusi ke atas kelemahan sesuatu ilmu yang bertunjangkan ke-Barat-an. Dalam konteks ini, harus difahami bahawa sesuatu ilmu pengetahuan itu tidak bersifat bebas-nilai. Sesuatu ilmu pengetahuan itu sebenarnya dipengaruhi oleh budaya, pengalaman dan secara khususnya kerangka Pandangan ALam (worldview) yang dimiliki oleh penemunya. Adalah menjadi tanggungjawab Muslim untuk menyaringnya dari unsur-unsur ketahyulan, mitos, andaian-andaian bersifat spekulasi tanpa asas yang sahih dan kemudiannya menyulaminya dengan prinsip-prinsip dan etika menurut Islam yang sudah tentu berpaksikan keadilan, ke-ihsan-an, dan juga ke-bahagia-an(sa’adah).

Bing Picture ini harus diberikan kepada para pelajar supaya mereka mendapat keadilan dalam menentukan ilmu yang mereka perolehi itu benar-benar bermanfaat buat diri dan ummah atau ia sebenarnya semakin mengacau-bilaukan kehidupan ummah sejagat.

Hendaknya agar para pensyarah tidak hanya memberi fokus kepada sinopsis pengajaran, rujukan-rujukan yang diperlukan dan pembahagian markah-markah, malah adalah lebih sempurna jika ia disulami dengan memberikan ‘Big Picture’ kepada para pelajarnya.

Ini antara isi yang saya kongsikan dengan adik tersebut dengan harapan dia sendiri mendapat ‘Big Picture’ yang saya maksudkan ini, kerana ia tidak diberikan oleh pensyarah.

Ini hanya salah satu situasi dan subjek yang ada. Perkara ini harus dijadikan budaya setiap pensyarah yang ada agar para pelajar mendapat keadilan tentang apa yang dipelajarinya.

Wallahu alam.

P/S: Moga lepas ini dia pula akan menjernihkan fikiran sahabat-sahabat beliau.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: