Skip to content

Krisis Ilmu Pada Diri dan Ummah

July 13, 2010
tags:

Penilaian terhadap permasalahan mendasar yang berlaku pada umat Islam masa kini (salah satunya) adalah akibat krisis ilmu atau lebih tepat disebut sebagai kekeliruan dalam menanggapi apa itu ilmu dan pembahagiannya menurut Islam.

Salah satu skop ringkas yang ingin saya kongsikan perihal dengan ilmu ialah klasifikasi ilmu fardhu ain difahami oleh kebanyakan dari kita pada hari ini hanya berlegar sekitar ilmu-ilmu berkaitan dengan Rukun Islam dan Iman.

Sudah tentu tidak salah!

Cuma yang menjadi kekeliruan di sini apabila kita HANYA menyempitkan klasifikasi ilmu Fardhu ain hanya pada takat memahami Rukun Islam dan Iman serta syarah yang berkaitan dengannya sahaja.

Hal ini sebenarnya dikhuatiri tidak mampu untuk melahirkan insan kamil yang benar-benar dapat menghayati Islam sebagai ad-Din.

Menurut aliran pemikiran Al-Attas, perkembangan Ilmu Fardhu Ain adalah seiring dengan peningkatan usia dan kefahaman seseorang individu Muslim itu.

Sampai satu peringkat, Ilmu Kalam, sebagai contoh, seharusnya mjenjadi Ilmu Fardhu Ain kerana ia bersangkutan dengan kemampuan setiap individu Muslim berhadapan dengan musuh yang menyerang Islam melalui kaca mata falsafah-falsafah bersifat sampah!

Dalam konteks ini, mempelajari ilmu Falsafah dan Ilmu Kalam harus menjadi salah satu tingkat keperluan oleh umat Islam untuk memahami permasalahan umat semasa, contohnya, dalam memahami Sekularisme sebagai satu rencana Falsafah dan juga Modeniti, yang merupakan penyakit kronik yang bersangkutan dengan cara seseorang Muslim itu berfikir.

Kerana dari cara berfikir, akan menentukan cara mereka bertindak.

Sekadar lontaran untuk difikirkan bersama.

Wallahu alam.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: