Skip to content

Keberlangsungan Kerangka Ilmu Imam Al-Ghazali

July 12, 2010

Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali

Semakin mengenali Imam Al-Ghazali, semakin saya menghargai segala hasil kerja dan ajaran para pengikut selepasnya.

Untuk melahirkan semula umat Islam, secara individu, yang menghargai dan beramal dengan Islam, adalah satu pilihan yang tepat jika para pendidik dapat menggali metod dan kerangka ilmu yang digunakan oleh Imam al-Ghazali.

Ibnu Khaldun

Pengalaman pengaruh pemikiran beliau yang turut mempengaruhi pemikiran dan hasil kerja Ibnu Khaldun, Syeikh Abdul Qadir al-Jailani, para tentera Salahuddin al-Ayyubi, tamadun-tamadun Islam seperti di Andalus dan juga para pejuang dan ulama’ muktabar yang lain, adalah khazanah berharga yang perlu dikorek oleh para pendidik, dan juga bagi setiap pemuda-pemudi masa kini.

Prof Syed Muhammad Naquib AL-Attas

Keberlangsungan kerangka ilmu beliau diteruskan sehingga ke hari ini oleh Prof Syed Muhammad Naquib al-Attas. Beliau ini adalah ilmuan yang amat popular di luar Malaysia seperti di Turki, Iran, Indonesia dan negara-negara Islam yang lain. Tapi sayang, nama beliau seakan-akan terpadam atau cuba dipadamkan oleh segolongan individu, bermula dengan penyingkiran beliau dari ISTAC dan sehingga hari ini.

Akan tetapi, matahari yang sentiasa menyinari alam, akan terus bersinar, walau terhalang dek bumbung rumah atau payung. Jika cahayanya tidak menyinari badan, tetapi bahangnya tetap dapat dirasai.

Begitulah perumpamaan yang dapat diberikan kepada beliau. Pemikiran beliau sedikit demi sedikit membuka mata para pemuda-pemudi di Malaysia. Idea Sekularisme dan sekularisasi sebagai suatu rencana falsafah yang telah perlahan-lahan meresap ke dalam minda dan kehidupan umat Islam, telah beliau huraikan dengan panjang lebar, persis dan sangat membuka mata.

Mahu atau tidak, kita harus mengakui bahawa rencana pensekularan ini bermula dengan mensekularkan sistem pendidikan sebagai sarana utama dalam memperolehi ma’rifatullah dan mencapai ilmu pengetahuan yang membawa diri semakin mengenal Allah.

Oleh yang demikian, mahu atau tidak, kita mesti sedar dan insaf, dalam mahu membawa masyarakat kembali kepada Islam, adalah melalui menyemak semula sistem pendidikan kita. Penggunaan politik sebagai sarana untuk mengembalikan umat Islam kepada Islam, harus disertai proses yang serius dalam menekankan aspek kependidikan (ta’dib) ke atas ahlinya.

Adalah menjadi fokus utama kepada generasi pemuda pada hari ini untuk memberi fokus kepada aspek keilmuan agar proses islah dapat dikembalikan dalam masyarakat Islam pada hari ini.

Keilmuan yang dimaksudkan ini bukan bermaksud dengan hanya membaca semata-mata, tetapi melibatkan fakulti intelek (pemikiran) agar dapat membentuk pandangan alam Islam yang jelas.

Dengan memahami dan meng-konstruk pemikiran agar jelas pandangan alamnya, ia mampu menjadi agen pengislahan diri dan ummah yang benar.

Tiada tujuan untuk diri mengangkat Prof Al-Attas tinggi-tinggi, tetapi ia adalah suatu yang seharusnya dinilai semula oleh para pemuda-pemudi untuk bersikap objektif dengan cara mengkaji pemikiran beliau yang sangat unik dan merupakan keberlangsungan daripada pemikiran Imam Al-Ghazali.

P/S: Kalau orang kata saya sebagai pengkagum AL-Attas sekalipun, ia bukan masalah. Setiap individu mempunyai tokoh yang dikagumi masing-masing. Bahkan bukan satu, tapi ramai. ¬†Wallahu ‘alam.

About these ads
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: